mandag den 12. november 2012

Sengegavl

Det undre mig hvorfor jeg skal bruge 26.280 timer til at tage mig sammen til at lave et projekt som tog mig en time og udføre da jeg først kom igang :)

Men altså, for ca tre år siden fandt jeg ud af at jeg godt ville lave en sengegavl til vores boxmadrasser. Og nu tre år efter er den så færdig. Jeg har helt sikkert fået ideen fra en af de mange blogs hvor sådan en er på, men jeg kan simpelthen ikke huske hvilken og jeg har ikke fulgt nogen bestemt fremgangsmåde, men her kommer billeder af den måde jeg har lavet den på - meget simpelt.

Du skal bruge en plade i de mål du ønsker sengegavlen, denne er en spånplade... Måske MDF, det kan jeg ikke engang huske længere - det var bare en plade jeg fandt ude i garagen, og håbede Morten ikke havde nogen planer med...
Derudover et stort stykke pladevat (mit pladevat dækker pladen med tre lag) og så skal du bruge et stykke stof - gerne møbelstof - som kan nå rundt om alle kanterne på pladen.


Jeg startede med at mærke op hvor jeg ville have mine knapper og markerede dette.


Herefter bankede jeg et søm i på de markerede steder. Jeg bankede sømmet helt igennem.


Herefter trak jeg sømmet ud igen... Jeg lavede to huller med ca 5 mm mellemrum. Disse huller skal jeg bruge til sidst når jeg skal have sat knapper i sengegavlen.


Så lægges pladevattet og stoffet oven på pladen. Det lægges så lige som muligt. Det hele vendes om så bagsiden vender op ad.


Stoffet hæftes fast på bagsiden. Jeg var bange for at det var svært at få til at se pænt ud nu hvor jeg havde valgt at bruge stribet stof, men det var heldigvis overraskende nemt at få til at sidde lige.


Pladen vendes om og så sådan ud.


Jeg betrak fem knapper med sort stof og syede så dem fast i de huller jeg lavede helt i starten.


Til sidst ser sengegavlen således ud :)


Senge gavlen på sin plads i soveværelset - et enkelt projekt, men som gør sig rigtig godt!


7 kommentarer:

  1. Neeej hvor flot!!! :-D
    Så fint Ulla, gid jeg havde så meget orden i mit soveværele at jeg kunne få en!

    Og få nu den kode væk når man skal skrive, jeg kan ikke læse dem... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hihi, tak Jette :) Jeres soveværelse har da så meget orden at du kan få en - det er bare og gå i gang :)

      Hjælp mig lige med at få det kode værk væk...

      Slet
  2. Ej hvor ser det godt ud!! Jeg har også selv haft overvejet at lave sådan en men er endnu ikke kommet videre;)!! Din er ihvertfald super flot!:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jonna!
      Det er virkelig bare og gå igang med projektet, man bliver overraket over hvor let det er og hvor hurtig den kan laves - men den ser bare ud af rigtig meget ;)

      Slet
  3. Sikke det giver stil over sengen! Og så passer det super godt til lamperne.

    SvarSlet
  4. Vældigt. Det kan man sige er god brug af en times arbejde. Og god dokumentation også! Dog mangler du lidt om hvordan du har monteret den på væggen, da jeg kunne forstille mig at det er det sværeste ved projektet (undtagen hvis jeg skulle gøre det, da jeg ikke aner hvordan du får stof tilsat blive på en knap, og da slet ikke hvordan du syer den på bagefter...). Flere møbler Ulla! Du har jo endnu tilgode at lave et dårligt. Hvad med et indendørs legetårn/opbevaring/figurlandskab til drengene?

    SvarSlet